© Sütçüler'e Ayrıntılı Bir Bakış

118.KIRKIĞN UMMAN ABA (ÜMMÜHAN KARAGÜL)

KIRKIĞN UMMAN ABA (ÜMMÜHAN KARAGÜL)   

 

KIRKIĞN UMMAN ABA (ÜMMÜHAN KARAGÜL)


Eskiden Sütçüler düğünlerinde düğün sahibinin, düğüne gelecek misafirler için düğün davetiyesi bastırması söz konusu değildi. Bu çağırma işini belki 30-40 yıl (1950-1990) Ümmühan Teyze yaptı.Kaç defa ben şahit oldum annemi çağırırken. Kapıdan yada ev sahibi balkonda veya pencere de ise aşağıdan seslenerek: (Elti, cumartesi falanın kızı, falanın oğlu ile evleniyorlar, düğünleri var, sizide bekliyorlar….) Bütün Sütçüler i tek başına dolaşarak her eve haber verirdi. Eğer Ümmühan Teyze çağırmamışsa, çağrılmayan kişi o düğüne gitmezdi.Çünkü Ümmühan Teyzenin ev atlaması unutması mümkün değildi. Eğer çağrılmadıysa belliki düğün-nişan sahibi onu çağırma demiştir.

O yıllarda cep telefonu yok ev telefonuda yok. Genç delikanlılar bir kızı beğeniyorsa bu durumlarını annelerine veya Ümmühan Teyze ye söylerlerdi. Ümmühan Teyze de düğün akşamı kızlar oynarken kızın kulağına bu haberi fısıldardı. Yada bir kadın  oğluna bir kızı almayı kafasına koymuşsa Ümmühan Teyze ye söyler Ümmühan Teyze de o beğenilen kızı oyuna kaldırır kaynana adayı ile oynamasını sağlardı. Eğer genç bir kız, delikanlı oğlan sahibi bir kadınla oyuna kalkar oynarsa yada başka bir oğlan sahibi kadın tarafından para verilip Ümmühan teyze parayı o kızın başında çevirdikten sonra ve kızın kulağına bu parayı şu kadın çevirttiriyor dediyse, bu da başka bir yönteme göre kız isteme usulü olurdu. Kim kimin kızıyla oynamışsa yada kim kimin kızının başında para çevirttirmişse, bu olay ertesi günü tüm Sütçüler de duyulurdu. Su yavaş yavaş yoluna girmeye başlardı.

Düğünde oynamayan bayan kalmazdı. Öyle ben oynamak istiyorum diye de orta yere tef çalan apdal kadınlarının önüne çıkılmazdı. Ümmühan Teyze kolundan tutacak hatta kızlar biraz naz yapıp Ümmühan Teyze onu kolundan sürüyecektir. Bu şekil çok puan alırdı. Yoksa onu hemen ayıplarlar, deli mi ne? Evde mi kalmış bu? Utanmadan çıktı oynuyor bi baksana şuna derler ve çok ayıplarlardı.

Sadece düğünlerdemi vardı Ümmühan Teyze? Her yerde, acı günlerde de o vardı. Yine kimin  mevlidi, Kuran'ı var? kimin sünnet merasimi var? kimin kırkı, elliikisi var? nerede ne zaman? merasim sahibi adına yine  Ümmühan Teyze davete gelirdi? Sizden gelip gelemeyeceğinize dair de mutlaka söz ve teyit alırdı. Yine kız evine ve oğlan evine oku götürmelerinde Ümmühan Teyze hep en önde gider ve başında bohçalı ziniyi taşırdı. Ayrıca hastalandığınızda, sevincinizde, üzüntünüzde yada uzaklara bir yakınınız gideceğinde yada uzaklardan bir yakınınız geldiğinde; geçmiş olsuna, gözünüz aydına, hayırlı olsuna ve Allah kavuştursuna ilk gelenlerin başında hep Ümmühan Teyze olurdu.

Sütçüler de erkekler bahçede bel ile yer söker; kadınlardı çapa ile fasulye ekerlerdi. Ümmühan Teyze herkesin bağ bahçe işlerine de koşar nafakasını çıkarırdı.

Muhterem eşi Velaga (Veli Amca) yıllarca Yurtbakanların Kahvehanesinin önünde ayakkabı boyacılığı yapmış, en kadim müşteriside rahmetli Avukat Hakkı Abi olmuştur. Hakkı Abi, Veli Amca yı kızdırıp sinirlendirir hatta ayakkabı fırçasını çoğu zaman sinirlenen Veli Amca atar,Hakkı Abi ise fazla boyama ücreti vererek Veleganın gönlünü hemen orada alır, öpüşerek ayrılırlardı.

Yine düğünlerde Veli Amca oynamaya kalkar, çalgıcılar, mutlaka (Tepside tepsi fındıklar Ayşe de Vele Aga yı gıdıklar  ….) türküsündeki Ayşe de kelimesini; Umman aba da.. diye değiştirirler, Veli Amca biraz sinirlenir ama daha sonra fazla bahşiş asılarak gönlü alınırdı.

Veli amcanın vefatından sonra ayakkabı boyacılığını yine uzun yıllar oğlu Mustafa(Topal Mustafa) abi yapmıştır. Önceleri Mustafa Abi istanbul iskelelerinde vapurların halat atma bağlama işlerini yapmış ömrünün son yıllarında Sütçüler de baba mesleğini devam ettirmiştir. 1990 lı yılların başında, ard arda önce Veli Amca, Sonra Ümmühan Teyze ve oğlu Mustafa karagül vefat etmişlerdir. Mekanınız cennet olsun; Ümmühan Teyze, Veli Amca ve Mustafa Karagül Abi. Diğer muhterem iki oğulları, Mehmet Ali Karagül İstanbul da ve Ömer Karagül Isparta da ikamet etmekte olup herkes tarafından çok sevilmektedirler. Allah uzun ömürler versin sizlere.

Yazan: Adnan ertan

Geri



Bu sayfa hakkındaki yorumlar:
Yorumu gönderen: hüseyin boz, 16.09.2009, 23:32 (UTC):
onları çokiyi tanırdım onları tekrar hatırlatıgınız için teşşekürederim onlarında cennet mekanlarıolsun



Bu sayfa hakkında yorum ekle:
İsminiz:
Mesajın:
Sitemizin 611314 ziyaretçisiniz.

www.yesilsutculer.tr.gg

Author: Melih // Category: Etkinlikler

Hosgeldiniz
www.yesilsutculer.tr.gg sitemize bugüne kadar 208668 ziyaretçi ulasmıstır umarız daha iyi olabiliriz, Biz sütcüler daha iyi tanıtıyoruz, çünkü bizim sitemizin muhabirlerimiz sizlersiniz, Biz daha iyisi olana kadar en iyisi biziz.

www.yesilsutculer.tr.gg

Author: admin // Category: Etkinlikler

Geleneksel 22. Dut ve Pekmez Şenlikleri bu yıl 9-10 Temmuz 2010 tarihlerinde ilçemizde düzenlenecektir.Tüm halkımız davetlidir.

20.SÜTCÜLER DUT VE PEKMEZ FESTİVALİ | http://www.yesilsutculer.tr.gg

Yeni yaptıgımız tasarım umarız hosunuza gitmiştir, daha iyi olmak için calısıyoruz. iyi seyirler.

Yeni yaptıgımız tasarım umarız hosunuza gitmiştir, daha iyi olmak için calısıyoruz. iyi seyirler

Sütcüler;, Sütcüler llçemize ait Özellikler- Tarihi ve Turistik Değerler

Sütcüler llçemize ait Özellikler- Tarihi ve Turistik Değerler

Sütcüler llçemize ait Özellikler- Tarihi ve Turistik Değerler: -Yıva (Bavlu), 1478-1501 tahrir kayıtlarında nahiye (zeamet), 1522 ve 1568 tahrir kayıtlarında kaza, Katip Çelebi'nin Cihannümasında ise kaza olarak görülmektedir. Bavulu şekline dönüşen isim, Cumhuriyet döneminde 1962 yılına kadar sürmüş, bu tarihte yerleşime dağ-dağlık anlamına gelen Cebel ismi verilmiştir. 1938 yılında, belde halkının büyük şehirlerde sütçülük yapmaları üzerine ismi Sütçüler olarak değiştirilmiş ve Eğirdir'e bağlı bir nahiye iken ilçe statüsü verilmiştir. * Adada Antik Kent ( Sağrak Köyü Zengi Mevkii),Kocaköy (PEDNELİSSOS) Kesme Kasabası,Mağara (Aşağı yaylabel Köyü civarı),Kurşunlu Harabeleri (Kasımlar-Karadutlar Mevkii),Seferağa Camii (Sütçüler Merkez),Asar Kalesi Kalıntıları (Hacıaliler Köyü Çağıllıpınar Mevkii),Sığırlık Kalesi Kalıntıları (Yeşilyurt Köyü),Sur Kalıntıları (Sütçüler Merkez Taşkapı Mevkii),Kitabe (Belen Mahallesi),Mağara ve Sarnıçlar (Beydilli Köyü) Su Yolu Kalıntıları (Gürleyik-Tota-Zengi arası), Melikler Kalesi (Melikler Köyü Bahçe Mevkii),Mağara (Karadağ),İnsuyu-Yeraltı Suyu (Bekirağalar Köyü),Mağara (Selimler Sarıtaş Köyü),Şeyh Muslihittin Türbesi (Şeyhler Türbesi),Yazılıkaya Kanyonu, (Sütçüler-Çandır arası),Karacaören Barajı (Çandır Köyü),Küçüksu Alabalık Tesisi (Yeşilyurt Köyü),İçmeler (Kasımlar yolu Tota Mevkii),Köprüçay Kanyonu (Kasımlar-Manavgat arası) Sütçüler Dut Pekmezi festivali her yıl Temmuz ayı içerisinde yapılmaktadır. .

Sütcüler yazısı, Sütcüler ile ilgili, Sütcüler tezi

Isparta ilinin güneyinde bulunan Sütçüler ilçesi, çok daglık, arazinin egim degerleri yüksek ve ormanlık bir alandır. Arazinin bu yapısı nüfus ve yerlesmeyi sekillendirmis, yörede az nüfuslu küçük köy ve bu köylere baglı mahallelerin olusumuna ortam hazırlamıstır. Bir köy merkezine baglı bulunan mahalleler, bazen sadece birkaç ailenin yasadıgı üç bes ev ve eklentisinden meydana gelmekte, bazen de baglı oldugu köyden daha fazla nüfusa sahip olabilmektedir. Bu kır yerlesmelerinde tarım, hayvancılık, balıkçılık, arıcılık, orman isçiligi gibi ekonomik faaliyetler sürdürülmektedir. Ancak bu kır yerlesmelerinin dagınık, az nüfuslu ve ekonomik gelir düzeyinin çok düsük olmasından dolayı, Sütçüler kırsalından, basta Isparta sehrine olmak üzere göç olayı yasanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Yerlesme, Dagınık yerlesme, Mahalle,Tarım, Hayvancılık.

ABSTRACT Sütçüler district located in Southern Isparta is an area which is very mountainous, high slopes values of the lands and woodland. This structure of the land shaped the settlement, and it created an environment to exist a less populated villages and district attached to the villages. The districts attached a village centre some time take place three or five houses where a few family are living in. However, sometimes it might have much population than the village that it is attached. Economic activities of this rural settlement carried out in these fields such as, fishing, cattleman, occupation of mountain, beekeeping. Because of being less populated and very low standard of living in these rural settlements, peoples migrate from rural settlement of Sütçüler to Isparta City. Low standard of transportation makes the education, health services difficult. Key Words; Settlement, scattered settlement, district, agriculture, animal husbandry.

  • SÜTÇÜLER’İN BASLICA COGRAFİ ÖZELLİKLERİ
  • KIR YERLESMELERİNİN BASLICA ÖZELLİKLERİ
  • Sütçüler’de Köylerin Rakım Degerleri

Sütçüler ilçesi, Isparta ilinin güneyinde yer almaktadır. Dogusunda Konya iline baglı Beysehir ve Derebucak, kuzey ve kuzeybatısında Egirdir ilçesi, güneyinde Antalya iline baglı Serik ve Manavgat ilçeleri, batısında Burdur ilinin Bucak ilçesi ile çevrilidir (Sekil-1). Yaklasık 128.800 hektar alanı ile Isparta ilinin, hemen hemen % 14’ünü içerirr. Kapladıgı alan itibarıyla Isparta’nın büyük ilçelerinden birisidir. Arazisinin denizden yüksekligi, 250 ile 2500 m arasında degismektedir. Batı Torosların güneybatı, kuzeydogu ve güneydogu dogrultusunda sıkısarak birbiri içine girmesinden meydana gelen üçgen içinde yer alması nedeniyle, Sütçüler’in tamamı daglık bir alan içerisinde bulunmaktadır. İçinde bulundugu fiziki ortamın sonucu topografik yapısı kısa mesafeler içinde degisen, engebeli alanların genis yer kapladıgı Sütçüler’de düz arazi çok azdır. İlçe’de düzlükler genelde plato görünümündedir ve dagların yüksek yerlerinde bulunmaktadır. Sütçüler’de arazinin topografik yapısı ve bitki örtüsü, nüfus ve yerlesmeyi de etkilemistir. Alanının büyüklügünün aksine, Sütçüler az nüfuslu bir ilçedir.